
Aftenposten og Dagbladet tapte i Strasbourg 

Aftenposten og Dagbladet, som begge trykket bildene, fikk opprinnelig medhold i 
Nedre Romerike herredsrett, men tapte senere i Høyesterett.  

Aftenposten og Dagbladet hadde ikke rett til å trykke et bilde av Veronica 
Orderud på vei ut av rettssalen i 2001. Det besluttet 
menneskerettighetsdomstolen i formiddag. 
 
Etter norsk lov er det forbudt å ta eller publisere bilder av den domfelte på vei til 
eller fra rettslokalet. Dette forbudet valgte Aftenposten å bryte i 2001, i 
forbindelse med den første domsavsigelsen i Orderud-saken. Bakgrunnen var at 
ekteparet Orderud, som på den tiden ikke satt i varetektsfengsel, ble pågrepet 
like etter at den fellende dommen var avsagt.  
Aftenposten mente hensynet til ytringsfriheten måtte gå foran, ettersom bildene 
inngikk i en offentlig diskusjon om hvorvidt ekteparet burde varetektsfengsles 
eller ikke, av hensyn til «den alminnelige rettsfølelse», som det heter i loven.  

Rett til privatliv 

Aftenposten og Dagbladet, som begge trykket bildene, fikk opprinnelig medhold i 
Nedre Romerike herredsrett, men tapte senere i Høyesterett. Det er denne 
dommen som uten hell er blitt klaget inn til Den europeiske 
menneskerettighetsdomstol.  
 
Dommerne i Strasbourg legger avgjørende vekt på Veronica Orderuds rett til 
privatliv. Dommerne fremhever at Orderud på det aktuelle bildet var i et 
særdeles følelsesladet øyeblikk, og statens behov for å beskytte henne i en 
ufrivillig tvangssituasjon veide tyngre enn medienes rett til å formidle det som 
skjedde gjennom fotografier.  
- Dette var en sak det var verdt å få klarlagt i Strasbourg. Det er nå 
gjort, og resultatet tar vi til etterretning, sier fungerende sjefredaktør i 
Aftenposten Harald Stanghelle.  
De daværende sjefredaktørene i Aftenposten og Dagbladet, Einar Hanseid og 
John O. Egeland, ble hver dømt til 10.000 kroner i bot for publiseringen. 
 
Kilde: Aftenposten, 17.04.2009   


	Aftenposten og Dagbladet tapte i Strasbourg
	Rett til privatliv


